lupa x
user

Hejtmani i města chtějí v Národním plánu obnovy peníze na cyklostezky

Hejtmani i města chtějí v Národním plánu obnovy peníze na cyklostezky

24.03.2021 , Aktualizováno 23.03.2021

Pro města a obce

Hejtmani i města chtějí v Národním plánu obnovy peníze na cyklostezky

Hejtmani se obrátili společným dopisem na ministra Karla Havlíčka. Cyklodopravu označili za podstatnou oblast, která se v současné „pandemické době“ široce rozvíjí a v budoucnu bude tento rozvoj pokračovat. Na její podporu požadují vyčlenit v Národním plánu obnovy 2,5 mld. Kč.

„Cyklodoprava je u nás stále populárnější, což se v uplynulém roce projevilo naplno i v době pandemie. Jízda na kole je vhodným způsobem dopravy do zaměstnání či ideálním spojením pobytu v přírodě s relaxací a sportem. Rekreační cyklistika je dostupná prakticky všem věkovým kategoriím. Podmínkou pro stoprocentní zážitek je ale bezpečnost. Právě tu pomohou zajistit investice do cyklostezek," uvedl hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek.

Města a kraje potřebují 7 miliard na bezpečnou infrastrukturu

„Během posledních pěti let se do cyklodopravy investovalo 2,66 miliardy korun, ať už z rozpočtu státu, krajů, nebo prostřednictvím fondů Evropské unie. To ročně představovalo v průměru 532 milionů,“ říká Jaroslav Vymazal, předseda spolku Partnerství pro městskou mobilitu a pokračuje: „Pokud bychom ale měli realizovat všechny plánované projekty, znamenalo by to ročně částku převyšující 2,3 miliardy.“

Že jsou investice potřeba, dokazuje například průzkum CityChangers, který sesbíral od měst i regionů 450 projektů cyklostezek v celkových nákladech minimálně 7 miliard Kč. Ty by přinesly přes 660 kilometrů bezpečných cest pro cyklodopravu.

Investice do cyklodopravy se násobně vrací

Jak ukazují zkušenosti z jiných zemí, každé euro investic do cyklodopravy se vrací několikanásobně, ať už ve zdravotnictví, růstu podniků, v dopravě či v cestovním ruchu. Na rozdíl od mírně stagnujícího trhu s auty trh s jízdními koly (a především elektrokoly) nyní dynamicky roste. Spolu s ním roste i počet lidí zaměstnaných v tomto segmentu. V porovnání s ostatními evropskými zeměmi obsadilo Česko třetí příčku v počtu lidí zaměstnaných v cykloprůmyslu (v poměru k počtu obyvatel), jak ukázala nedávno zveřejněná zpráva německé Nadace Heinricha Bölla.

Zdroj: Tisková zpráva Asociace krajů ČR

Komentáře

0 komentářů