lupa x
user

Nový stavební zákon je na stole, Praha s ním nesouhlasí

Nový stavební zákon je na stole, Praha s ním nesouhlasí

21.03.2021

Pro města a obce

1 komentářů

Nový stavební zákon je na stole, Praha s ním nesouhlasí

Podle aktuálního návrhu nového stavebního zákona mají spadat všechny stavební úřady pod stát. To se nelíbí Praze, která požaduje větší autonomii v rozhodování o rozvoji města.

Důležitý úsek Pražského okruhu nesoucí označení 511, který má stávající komunikaci prodloužit od dálnice D1 do Běchovic, připravuje stát od roku 2010. V únoru ministerstvo pro místní rozvoj rozhodlo, že téměř padesátku odvolání proti vydanému územnímu rozhodnutí nesmí řešit pražský magistrát, který je dle ministerstva podjatý, ale krajský úřad Jihočeského kraje. Úředníci v Českých Budějovicích tak budou posuzovat námitky pražských městských částí a středočeských obcí.

Právě podjatost místních úředníků má vyřešit nový stavební zákon, jehož návrh Poslanecká sněmovna projednává od začátku března. Poslanci minulý týden rozhodli, že základem pro další jednání už nebude původní materiál ministerstva pro místní rozvoj, ale komplexní pozměňovací návrh sněmovního hospodářského výboru. Ten počítá s převodem veškeré stavební agendy pod stát, což má zamezit napadání stavebních odborů měst a obcí, jež nyní stavební řízení vedou, z podjatosti.

Státní model stavební správy chválí například developeři. „Dojde k odstranění takzvané systémové podjatosti. V současnosti jsou totiž města a obce zaměstnavateli úředníků stavebních úřadů a tito úředníci jsou tak zákonitě v trvalém stavu střetu zájmů,“ říká mluvčí společnosti Central Group Ondřej Šťastný.

Podle advokáta Jakuba Štilce z advokátní kanceláře Štilec & Partners může odejmutí stavební agendy obcím přinést také větší profesionalizaci veřejné správy a sjednocení rozhodování. „Je ale třeba si uvědomit, že doslova během pár let (zákon má platit od července 2023 – pozn. red.) má vzniknout úplně nová síť úřadů, která se musí obsadit dostatečným množstvím kompetentních úředníků a která musí být schopna plynule převzít celou stavební agendu, navíc v podmínkách nové právní úpravy,“ neskrývá obavy Štilec.

Převedení stavebních úřadů pod stát naopak příliš nevěří Praha. „V tom, že si stát vezme veškerou stavební správu pod sebe, nevidím nejmenší příslib toho, že by se mělo stavební řízení zrychlit. Stačí se podívat na to, jak funguje státní správa během pandemie,“ říká radní pro legislativu Hana Kordová Marvanová (Spojené síly pro Prahu / STAN).

Podle magistrátu zůstává v připravované legislativě několik bodů, které mohou činit potíže nejen Praze, ale i dalším městům. Vedení hlavního města proto na svém pondělním jednání schválilo pozměňovací návrhy, které hodlá Praha podat spolu s Brnem, Ostravou, Plzní a Libercem.

„Nesouhlasíme především s potlačením role samospráv v územním plánování,“ říká Kordová Marvanová. Zmiňovaná pětice měst požaduje, aby pořizování územních plánů zůstalo v působnosti obcí, měst a krajů a aby obce měly v povolovacích procesech silnější roli. Praha navíc zdůrazňuje nutnost zachovat Pražské stavební předpisy, které jsou klíčové pro to, jakým způsobem se v metropoli staví.

„V případě nepřijetí našich připomínek hrozí, že v Praze nebude možné realizovat většinu připravovaných projektů (třeba výstavbu metra D – pozn. red.), nebude možné dokončit Metropolitní plán a rozvoj Prahy se zablokuje,“ říká náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (Spojené síly pro Prahu / TOP 09).

Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (ANO) přitom již dříve Prahu ubezpečovala, že řešení problémů velkých měst je pro ministerstvo zásadní. „Velká města vytvářejí velké procento HDP a musí mít podmínky pro stavební rozvoj. Chceme, aby nová legislativa jejich specifické potřeby zohledňovala,“ uvedla Dostálová.

Zdroj: www.impuls.cz/regiony

Komentáře

1 komentářů

Oldřich Němec

31.03.2021 06:28

Náš obecný názor je naprosto známý – naprostý nesouhlas s rušením obecných stavebních úřadů, a to z těchto důvodů: - proběhla II. etapa reformy veřejné správy a bylo jednoznačně stanoveno, že bude jakási „dvojkolejnost“ v rámci veřejné správy, tzn. na jednotlivých úrovních samosprávy (obce, kraje) bude vedle samosprávy fungovat i pověřená státní správa; - současně s II. etapou bylo jasně deklarováno, že proběhne III. etapa reformy veřejné správy = zúžení ministerstev a ostatních ústředních orgánů veřejné správy. A výsledek? Opravdu nula. ; - deklarace o tom, že přibližujeme veřejnou správu k občanovi, jsou v tuto chvíli prázdná slova (na obcích II. typu zrušeny obecní živnostenské úřady, OP a pasy předány na obce III. – a nejsou ani sběrná místa – teď budou rušit obecní stavební úřady ; - dle našeho názoru je naprostý nesmysl opírat to o korupci a další podobné věci… My samozřejmě vůbec v tuto chvíli neznáme situaci, zda ORP Česká Lípa zřídí v Mimoni nebo ve Stráži p. R. detašované pracoviště.