lupa x
user

V hlavní roli technologie

V hlavní roli technologie

03.08.2020 , Aktualizováno 10.01.2021

PRO města a obce

V hlavní roli technologie

Chytré město neznamená jen lavičky s usb

O chytrém městě neboli smart city slýcháme již řadu let, ale v našich končinách to často znamená jen instalaci nabíjecího USB portu do lavičky či přidání Wi-Fi do městské hromadné dopravy. Skutečně inteligentní je ale takové město, které s pomocí moderních digitálních nástrojů propojí své občany se službami a jejich dodavateli. Dobrým příkladem může být parkoviště, které motoristům nejen ukáže, kolik volných míst má k dispozici, ale umožní jim si tato místa online rezervovat a případně i zaplatit.

V současnosti tvoří „měšťané“ zhruba 54 procent celkové populace, podle OSN však podíl městského obyvatelstva do poloviny století stoupne na 67 procent. Zavádění technologií proto není možností, ale nezbytností.

Pochopení potřeb je základ

Definování cílů při budování inteligentního města musí začít pochopením potřeb jeho občanů a podniků, jakož i jedinečných atributů komunity včetně demografických údajů, infrastruktury a zdrojů. Každé město by mělo v rámci konceptu smart city začít s tím, co nejvíce zlepší život jeho obyvatelstva. Někde to může být kvalita pitné vody, jinde sledování znečištění ovzduší nebo řešení problémů s dopravou. Vedle těchto oblastí by měla města pracovat i na zjednodušení byrokracie a administrativy pro občany. Samosprávy mají o občanech dostatek informací, potřebují jen zjednodušit proces spojení, aby občané nemuseli při řešení svých požadavků pokaždé dokládat a vyplňovat své údaje a aby navíc mohli využít uživatelsky přívětivé elektronické komunikace.

Od svozu odpadu po péči o seniory

Inteligentně a s pomocí technologií lze dnes řídit prakticky vše – svoz odpadu, parkování, městskou hromadnou dopravu, veřejné osvětlení, péči o seniory a ohrožené skupiny – a díky tomu ušetřit nemalé prostředky z rozpočtu města. Dobrou zprávou je, že tyto projekty se netýkají jen velkoměst, dost dobře mohou fungovat i ve městech menších. Dobrým příkladem může být stotisícové španělské město Sant Cugat del Vallès, jehož veřejné osvětlení reaguje na situaci na ulicích. Pokud detekuje pohyb, zvýší jas. Pomocí aplikace také město upozorňuje lidi sousedící s místem, kde se koná oslava či jiná akce, na zvýšenou úroveň hluku.

Řízení dopravy prioritou

Oblastí, kterou by celá řada měst měla řešit prioritně, je doprava. Rostoucí počet obyvatel a aut způsobuje nepříjemné zácpy i kolize. Vybudování nové silniční infrastruktury je drahé a v mnoha případech i nemožné. Systémy pro inteligentní řízení dopravy se proto stávají nezbytností.

Co vše chytré řízení dopravy dokáže? V první řadě je to pohled na reálnou situaci v ulicích. Díky senzorům, kamerám či datům, která sdílejí řidiči nebo jejich automobily, mají operátoři dostatek informací. Dokážou proto aktivně a v reálném čase zasahovat do řízení dopravy a zároveň informovat své obyvatele o nejlepších způsobech, jak se dostanou z bodu A do bodu B. Na interaktivní mapě díky těmto datům přesně vidí intenzitu dopravy na konkrétních silnicích i v celých oblastech, mají přehled o dopravních nehodách a mohou dynamicky přesměrovávat dopravní toky na méně vytížené komunikace. Mají informace i o tom, v jakém stavu je dopravní špička, kolik automobilů projede daným úsekem za 15 minut či jakou rychlostí se vozidla pohybují. SAP pro to využívá označení Traffic Performance Index.

Dostatek senzorů

Samozřejmostí jsou i kamerové záznamy a grafické ukazatele, které přináší možnost porovnat aktuální stav s minulostí a díky tomu předvídat, jak se bude v čase průjezdnost vyvíjet. Je také možné naplánovat opatření pro případ, že ve městě bude fotbalový zápas a tisícový dav se bude snažit dostat na stadion či po skončení zápasu ze stadionu domů. V potaz se berou i informace o počasí či statistiky vytížení konkrétní ulice nebo čtvrti v danou denní hodinu.

Zmíněné senzory, které sbírají potřebná data, mohou být ve vozidlech MHD a v taxících, ale i na semaforech na klíčových dopravních tepnách a křižovatkách. Data mohou poskytovat i čipy v kartách vydávaných dopravními podniky cestujícím MHD. V souhrnu může taková síť mít i přes sto tisíc inteligentních zdrojů, které denně vygenerují petabajty dat. Ty se automaticky a kontinuálně odesílají do řídícího centra, kde jsou dále zpracovávány. Využívat se přitom nemusí pouze na aktuální regulaci dopravy, ale třeba i pro sledování trendů či přípravu plánů na rozvoj infrastruktury.

Pokud mluvíme o inteligentním řízení dopravy, je nezbytné zapojit i samotné obyvatele města. Na to jsou ideální mobilní aplikace, které v reálném čase přinášejí uživateli informace o situaci na plánované trase. A zprostředkují mu i ideální jízdní řád pro jeho potřeby.

Řízení dopravy má vliv i na ovzduší

Zajímavý projekt v oblasti řízení dopravy zrealizovalo město Hamburk. Jeho přístavem ročně projdou miliony kontejnerů zboží, které odváží tisíce nákladních automobilů. O jejich řízení se stará inteligentní řešení SAP Transportation Management, které řidiče informuje o stavu dopravy a naviguje je v prostoru a čase tak, aby nejen nevznikaly zácpy, ale aby se celý proces dal naplánovat doslova na minuty a šetřily se tak časové kapacity. Díky tomu v Hamburku dosáhli úspory 5 minut na jedno vozidlo. Nezdá se to hodně, ale je třeba si uvědomit, že denně nákladní auta v tomto severoněmeckém městě k lodím zajedou téměř 50tisíckrát. Každý den tak ušetří přes čtyři tisíce hodin, kdy neběží motor stovek nákladních aut. Smart řešení v oblasti dopravy tak nejsou jen o efektivitě samotného provozu, ale i o zvyšování úrovně života ve městech a zlepšování kvality ovzduší.

Chytrá MHD

Dopravě ve městě může výrazně ulevit i efektivně a inteligentně řízená MHD. Podobný projekt zavedli v Bruselu, hlavním městě Belgie, kde musí denně zajistit přepravu milionu cestujících pomocí 50 autobusových, 12 tramvajových a 4 podzemních linek. Pro optimalizaci provozu i dlouhodobé plánování využívá zdejší dopravní podnik analytické nástroje. Díky nim například ví, kolik lidí je v konkrétním vozidle a zda je jeho kapacita přiměřená pro danou trasu. Podobně dokáže sledovat i vytíženost mobilních ramp, které pomáhají lidem se zdravotním handicapem.

Data, která dopravce analyzuje, shromažďují prodejní automaty, turnikety i samotné autobusy a tramvaje. Pasažérům poskytují užitečné informace v reálném čase. A právě v tom je skutečná přidaná hodnota chytrého řešení. Cestující mají k dispozici bezplatnou mobilní aplikaci využívající polohová data, takže si dokáží naplánovat cestování v MHD na základě aktuální situace.

Kromě úspory času, zlepšení komfortu obyvatel a ochrany životního prostředí šetří podobné systémy i obrovské finanční náklady. A to nejen v současnosti, ale především při plánování budoucích opatření a výstavby pro rozvoj dopravní sítě měst a jejich okolí.

 

Autor: Hana Janišová

Komentáře

0 komentářů